Обсъждаме 15% ръст на учителските заплати от 1 март, заяви образователният министър Красимир Вълчев

Има уверение, че заложените от предишния бюджет на служебното правителство 499 млн. лв. за заплати на преподавателите ще ги има и във финансовата рамка на държавата 2025 г. на редовния кабинет.

Това съобщи просветният министър Красимир Вълчев пред образователната комисия в парламента. Той посочи, че тези пари гарантират 12,8% увеличение на учителските заплати, но заедно със социалните си партньори МОН вероятно ще предложи възнагражденията на преподавателите да бъдат увеличени с 15% от първи март. Целта е да се достигнат обещаните 125% от средната работна заплата за учителите.

„Имам уверение, че ще бъдат планирани тези 499 млн. лв., тоест няма да бъдат намалени. Можем ли да поддържаме този консенсус за 125% процента - в края на 2023 г., когато приемахме бюджета за 2024 г. имахме спор с финансовото министерство – те предложиха 8% увеличение, въпреки че средната заплата се беше увеличила с 14,5%, като стъпиха на по-задно тримесечие, на по-ниска база. И ние от 2024 г. в бюджета имаме изоставане от 8%, а за да се поддържа съотношение от 125%, с колкото расте средната, с толкова трябва и учителската. Имаме 6% изоставане. Сега, това което е планирано – този половин млрд. стигат за 12,8%. В същото време виждам почти 15% ръст на средната заплата. За да нямаме ново изоставане, това, което обсъждаме – синдикатите го приложиха и утре ще имаме Отраслов съвет и ще могат по-категорично да ви кажа дали имаме такова общо предложение, увеличението да е от първи март с 15%. Предвид това, че бюджетът ще се приеме по-късно, така че ние ще имаме едно увеличение, което с ръста на средната заплата за страната“, отбеляза Вълчев.

Министърът уточни, че вероятно повереното му министерство ще има готовност през април да качи за обществено обсъждане промените в Закона за предучилищното и училищното образование. В тях обаче едва ли ще залегне отпадането на Националното външно оценяване в 10. клас и предложението за задължителна матура по математика, защото Вълчев иска първо да проведе дискусии по темата.

„Това, което казах в първото ми интервю, беше, че според мен има много по-голям смисъл от задължителна матура по математика, отколкото НВО по БЕЛ в 10. клас. Разговорът за това как насърчаваме учениците да учат повече математика, не започва с матурата, а по-скоро приключва с матура“, каза той.