Ла Скала в Милано, водещата опера в Италия, отдавна е място, където политическият елит може да бъде видян, излъчвайки власт.
Силвио Берлускони обаче беше един от лидерите, който рядко посещаваше представления, като покойният предприемач и трикратен премиер беше масово смятан за безразличен и дори презрителен към тази форма на изкуството.
Сега семейството на най-дълго управлявалия премиер на Италия скоро ще упражнява влияние в театъра, след като третото му дете, Барбара Берлускони, беше избрано да служи в неговия мощен борд.
Семейството на Берлускони се стреми да популяризира наследството му, отчасти като постави забележителности на негово име, докато дясната коалиция на премиера Джорджа Мелони се опитва да сложи своя печат върху културните институции на Италия.
„Левите политици винаги са контролирали културата в Италия... и оперните театри отдавна са били техните игрища“, каза Никола Като, редактор на оперното списание Musica. „Сега десните искат да покажат, че са пристигнали и че те са тези, които управляват.“
40-годишната Барбара Берлускони преди това беше главен изпълнителен директор на "Милан", футболния клуб, който Силвио Берлускони купи през 1986 г., и е член на борда на Fininvest, бивша холдингова компания на баща й, която сега се управлява от по-голямата й сестра Марина Берлускони. Тя е съсобственик на галерия Cardi, базирана в Милано и Лондон, която е специализирана в италианското модерно и съвременно изкуство.
Барбара Берлускони беше избрана от регион Ломбардия в Северна Италия, който се управлява от дясно мнозинство, за да замени Назарено Карузи, неин представител в борда на Ла Скала.
Карузи е професионален пианист и културен говорител на Forza Italia, политическата партия, създадена от Берлускони през 1994 г. Тя ще се присъедини към борда от десет души, включващ банкери, бизнес лидери, филмов режисьор и левия кмет на Милано, помагайки при вземането на решения за управленски назначения и финансови политики. Новият борд ще се събере за първи път следващата седмица.
Десни фигури празнуваха назначаването на Барбара Белускони. Атилио Фонтана, десният губернатор на Ломбардия, я описва като „качествен човек“, но други се съмняват дали тя е годна за работата. „Музикалната експертиза на Барбара Берлускони е почти неизвестна“, каза Като. „Тя никога не е имала нищо общо с оперен театър.“
Много от миналите генерални мениджъри и диригенти на La Scala се хвалеха с левите си позиции. Клаудио Абадо, антифашист, който беше музикален директор от 1968 до 1986 г., ръководеше концерти за фабрични работници в опит да направи La Scala достъпна за масите.
Днес политически лидери от всякакви убеждения обикновено седят в кралската ложа на годишната вечер на откриването на театъра, излъчвана на живо по националната телевизия. Мелони присъства с Урсула фон дер Лайен, председател на Европейската комисия, два месеца след като стана министър-председател през 2022 г.
Правителството на Мелони беше обвинено в манипулиране на управлението на театъра, когато през 2023 г. въведе закон, който определя най-високата възраст на генералните мениджъри на 13-те държавни опери на 70 години. Правителството ще има шанс да придобие допълнително влияние през следващите дни, когато Алесандро Джули, министър на културата и съюзник на Мелони, смени двама от напускащия борд на La Scala.
„Това, което предстои да видим, е дали могат да намерят компетентни хора за работата“, каза Алберто Матиоли, оперен експерт, пишещ за La Stampa и Il Foglio.