ЕС планира субсидия за продажбите на електрически превозни средства, за да противодейства на Китай

Брюксел обеща да помогне на закъсалата европейска автомобилна индустрия потенциално чрез използване на общоевропейски субсидии за стимулиране на търсенето на електрически превозни средства, съобщава Financial Times. Тереза Рибера, изпълнителен заместник-председател на Европейската комисия, заяви пред Financial Times по време на Световния икономически форум в Давос, че официалните лица все още „оформят“ варианти за програма за стимулиране. 

„Има смисъл да видим как бихме могли да измислим в общоевропейска перспектива как да улесним мерките, вместо да минаваме през национални субсидии“, каза Рибера. Тя предупреди да не се стига до „надпревара, в която може да се сблъскаме с един национален модел срещу друг“. 

Във вторник германският канцлер Олаф Шолц разкри, че Комисията обмисля предложената от него програма за субсидии на ЕС. Германското правителство внезапно прекрати собствената си схема през 2023 г., което доведе до рязък спад в продажбите на електрически превозни средства. 

Едно от предизвикателствата за Брюксел ще бъде да разработи схема, която да отговаря на правилата на СТО, като същевременно се избягват субсидиите, които се насочват към китайските производители на автомобили, чийто дял на пазара бързо нараства. Рибера призна, че трябва да се постигне „сложен баланс“ между бързата електрификация и „несъответствието с капацитета на европейските марки да осигурят като количество и качество това, което бихме искали да се движи по нашите пътища“. 

Комисарят, който отговаря за стратегията на ЕС за „зелена индустрия“, заяви, че евентуална схема за стимулиране ще бъде една от няколкото мерки за подкрепа на сектор, който се счита за жизненоважен за европейската икономика. 

„Европейските производители на автомобили „се нуждаят от цялостен поглед върху това как да обновят капацитета си и да наваксат изоставането си от това, което вече се търси в световен мащаб“, каза Рибера. За разлика от тях президентът на САЩ Доналд Тръмп обеща тази седмица да прекрати „несправедливите субсидии“ за електромобилите. 

Рибера, социалист и бивш заместник министър-председател на Испания, изключи възможността за отлагане на крайния срок за прекратяване на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене до 2035 г., тъй като автомобилната индустрия иска „предвидимост и яснота“. 

„Няма смисъл да се отваря отново дискусията, когато това осигурява известна сигурност и би наказало първите, които са я взели на сериозно, без да има потенциални предимства за тези, които все още трябва да се движат“, каза тя. 

Но тя заяви, че е отворена за гъвкавост по отношение на годишните цели за продажби на електрически превозни средства и глобите, които се налагат на производителите на автомобили за неизпълнението им. Рибера заяви, че има „открит разговор“ с производителите на автомобили за алтернативни ангажименти, които те биха могли да поемат по отношение на инвестициите. Производителите на автомобили се оплакаха, че плащането на глоби само ще попречи на инвестиционните им планове за електромобили, докато купуването на кредити от китайските производители на електромобили помага на китайските конкуренти. 

Рибера заяви, че е важно „да се гарантира, че това законодателство се прилага по начин, който улеснява постигането на основната цел“ - постепенното премахване на бензиновите и дизеловите двигатели. Тя също така заяви, че е отворена за разширяване на изискванията за трансфер на технологии за чуждестранни производители на автомобили, които желаят да установят производствени мощности в ЕС. 

Миналата година Брюксел заяви, че ще изисква от чуждестранните компании, които са получили безвъзмездни средства от ЕС за разработване на батерии, да споделят някои технологии с местни партньори. Има „добър урок“ от Китай, който постави строги изисквания за съвместни предприятия и споделяне на технологии, когато европейските производители на автомобили откриха заводи там преди 30 години. Освен автомобилния сектор, Рибера заяви, че е готова да разшири наличните мерки, които Комисията може да предприеме в полза на европейската индустрия. 

Рибера заяви, че ще разгледа изискванията за местно съдържание, за да защити европейските производители на турбини, които са изправени пред ожесточената конкуренция на китайските компании. Акциите на европейските производители на вятърни турбини понесоха удар от първите политически изявления на Тръмп, включително спирането на лизинга на нови офшорни проекти. 

Рибера настоя, че ЕС ще запази курса на декарбонизация, въпреки хода на Тръмп да се откаже от Парижкото споразумение от 2015 г. за намаляване на емисиите, на което тя беше един от архитектите. Опустошителните пожари в Лос Анджелис показаха, че САЩ вече страдат от последиците от изменението на климата на висока цена, каза тя. „Светът е много по-голям [от САЩ] и има много други партньори и участници, които разбират защо е важно да останем единни“, каза тя.